Recepten, tips en motivatie

Zorgeloos genieten van je weekend

Hoe zorg je ervoor dat sociale gelegenheden je doelen niet in de weg staan? Je wil namelijk niet dat al het harde werk van doordeweeks verpest wordt door één gezellig avondje in het weekend… 

Drankjes
Weekend! Tijd voor een lekker drankje met je vriend(inn)en. Moet kunnen toch?
Tuurlijk kan dat. Maar je moet je wel realiseren dat een avondje borrelen zomaar je resultaat van de hele week teniet kan doen. En dat wil je natuurlijk niet. Doe je voordeel met deze tips, zodat je lekker kan genieten zonder je resultaat direct in de prullenbak te mikken.
We nemen wijn als voorbeeld, maar deze tips gelden voor elke alcoholische versnapering. Je kunt ze ook gebruiken voor non-alcoholische drankjes die (veel) calorieën bevatten.

  • Begin met een glas water of een kop thee voordat je een glas wijn inschenkt. Dat scheelt alvast een drankje.
  • Neem alleen een wijntje wanneer je er echt zin in hebt. Niet omdat het ‘normaal’ of ‘standaard’ is op een bepaald moment of in een bepaald gezelschap. Drinken om het drinken is dus echt eeuwig zonde voor je resultaat!
  • Gebruik een klein glas. Dan lijkt het veel meer dan bij dezelfde hoeveelheid in een groter glas. 
  • Schenk je glas minder vol en probeer er net zo lang mee te doen als met een voller glas. 
  • Neem altijd een glas water naast je alcoholische versnapering. Probeer af te wisselen tussen je drankje en je glas water. 
  • Je mag pas een nieuw glas wijn inschenken als je glas water leeg is. 
  • Zit je op de bank of verder van een tafel af? Zet je glas op tafel, zodat je elke keer ‘moeite’ moet doen om een slok te nemen. 
  • Geniet van je drankje! Neem bewuste slokjes en voorkom dat je drinkt zonder het eigenlijk in de gaten te hebben. Je zult niet alleen langer met je drankje doen, maar je geniet er ook veel meer (en bewuster) van! 

Hapjes
Je bent op een gezellig feestje. Je hebt je voorgenomen om je niet op alle lekkere hapjes te storten. Maar dan sta je daar, met een overvolle borrelplank voor je neus met alleen maar lekkere hapjes. De een nog calorierijker dan de ander, maar o zo lekker. Hoe ga je deze avond doorkomen zonder alles te verpesten?

  • Zorg dat je niet met flinke honger een borrelplank krijgt voorgeschoteld. Je zult dan namelijk veel meer eten dan je zou willen. Honger jezelf overdag dus niet uit om calorieën te sparen. Dit werkt averechts! Iets minder calorieën consumeren door de dag heen is helemaal prima, maar voorkom honger of flinke trek. 
  • Vaak zijn er voldoende hapjes die weinig calorieën bevatten: wortels, paprika, komkommer, tomaatjes enz. Probeer zoveel mogelijk uit dit soort hapjes te kiezen. Richt een stuk minder schade aan. 
  • Je gaat natuurlijk niet op elk feestje alleen groente snacken. Er is niks mis mee om ook te genieten van de wat calorierijkere hapjes. Welke hapjes kan jij echt niet weerstaan? Neem alleen de snacks die je echt heel lekker vindt en geniet daar dan ook écht van. Hetzelfde geldt voor een stukje taart: neem het alleen als je het echt heel erg lekker vindt. Is iets voor jou een 9 of een 10? Neem dan een klein stukje of een klein beetje, geniet ervan en voel je vooral niet schuldig! Vind je het wel lekker maar is het geen dikke vette wauw? Sla het dan over. Zo creëer je een goede balans om lekker te genieten zonder schuldgevoel.

Gezonde snacks
Zelf verantwoordelijk voor de hapjes? Met deze simpele en voedzame snacks zet jij binnen een handomdraai een onwijs lekkere borrelplank op tafel!

  • Komkommerschijfjes met homemade tonijnsalade 
  • Kiprolletjes met zuivelspread bieslook light en komkommer 
  • Italiaanse ham-rolletjes met zuivelspread light en rucola 
  • Gekruide kipstukjes met chilisaus 
  • Stukjes volkoren cracker met filet americain
  • Mini rijstwafeltjes met een plakje gekookt ei en een toefje yogonaise 
  • Courgettepizzaatjes: plakjes courgette met tomatensaus en 30+ kaas uit de oven 
  • Creamcrackers met hüttenkäse en een drupje chilisaus 
  • Komkommer-zalm-rolletjes (komkommer met de kaasschaaf in dunne plakken snijden, plakje gerookte zalm erop en oprollen) 
  • Wraprolletjes met zuivelspread light, sla en vlees/vis naar keuze (zalm, kipfilet, achterham, rosbief, rookvlees) 
  • Achterham-rolletjes met augurk 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.