Recepten, tips en motivatie

Meal prep

Het betekent eigenlijk niks anders dan het voorbereiden van je maaltijden. Super handig en het heeft veel voordelen:
1. Het bespaart een hoop tijd, want je kookt in één keer meerdere maaltijden voor meerdere dagen. Je hoeft dus niet meer elke avond te koken (en af te wassen) en je hoeft ook minder vaak boodschappen te doen.
2. Het bespaart geld, want je kunt voordeelverpakkingen kopen en aanbiedingen in de gaten houden en daar je maaltijden op afstemmen.
3. Gezond eten wordt een stuk makkelijker. Als jouw gezonde maaltijd al op je staat te wachten in de koelkast (of vriezer) is de kans een stuk kleiner dat je op een drukke dag een ongezonde maaltijd bereidt of afhaalt.
4. Koken wordt een stuk leuker wanneer je het kan doen als het jou uitkomt. Het hoeft niet per se als je thuis komt van je werk en je eigenlijk het liefst meteen wil aanschuiven. Doe het bijvoorbeeld in het weekend of op een vrije dag. Dat voelt een stuk relaxter dan verplicht moeten koken na een drukke werkdag!

Meal prep tips:
– Kook voor meerdere dagen en verdeel dit in porties.
– Weeg je porties af om ervoor te zorgen dat je niet teveel (of te weinig) eet.
– Gebruik vershoudbakjes voor in de diepvries, zodat je een maaltijd langer kan bewaren.
– Als je toch bezig bent met het bereiden van maaltijden kun je net zo goed meerdere verschillende maaltijden klaarmaken. Dit gaat dan in één moeite door en daardoor heb je meteen voor de hele week gekookt!
– Kies voor eenpansgerechten om het jezelf gemakkelijk te maken bij het opwarmen. Ook hierin kun je onwijs veel variëren! Kip met rijst en groente of juist met pasta en courgette, bami, lasagne, stamppot, pasta Bolognese of Carbonara, stoofschotel, chili con carne enzovoorts.
– Kies voor een vaste samenstelling die bij je doel past. Bijvoorbeeld 100-125g aardappels/rijst/pasta (let op: 100g gekookte rijst of pasta is ongekookt nog geen 50g), 100g vlees/vis en 200-250g groente. Binnen deze basis kun je eindeloos variëren. Wees creatief en ontdek hoe lekker gezond eten kan zijn!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.